Dział finansowy firmy: 8 kluczowych funkcji

Category: Uzyskać Więcej
17 lutego 2021

Czym zajmują się „Finanse? Choć brzmi to jak proste pytanie, w rzeczywistości jest to bardzo uzasadnione, ponieważ odpowiedzi nawet od grupy doświadczonych dyrektorów finansowych będą szerokie. Oczywiście im większa organizacja, tym dokładniej można zdefiniować funkcje. Ale w przypadku typów firm, które widzimy – zazwyczaj w zakresie 3-50 mln USD rocznych przychodów – warto pomyśleć o finansach jako podzielnych na „Przeszłość i „Przyszłość, przy czym (najlepiej) są dwie osoby, powiedzmy: Wiceprezes ds. Księgowości i Wiceprezes ds. Finansów Strategicznych, zajmujący się swoimi dziedzinami i współpracujący, aby wspierać biznes jako coś więcej niż tylko sumę ich części.

PrzeszłośćRola „Wiceprezesa ds. Księgowości będzie zazwyczaj obejmować funkcje, które uwzględniają ostatnią przeszłość – ostatni miesiąc, ostatni kwartał, ubiegły rok. Typowe oznaczenia dla tej roli obejmują CPA, CA i CGA.

1. Księgowość i zobowiązania / należności

Księgowość to najbardziej podstawowa działalność finansowa w firmie. Zanim właściciel firmy kiedykolwiek rozważy zatrudnienie dyrektora finansowego, sprowadza księgowego, który śledzi wszystkie transakcje w organizacji, obejmując zarówno sprzedaż, jak i wydatki. W miarę rozwoju organizacji mogą zatrudniać bardziej wyspecjalizowanych urzędników ds. Zobowiązań i należności, aby przejąć funkcje, takie jak korespondencja z dostawcami i dostawcami, a nie tylko rejestrowanie transakcji.

2. Sprawozdawczość i kontrola finansowa

Sprawozdawczość i kontrola finansowa to funkcja, która pobiera surowe zapisy księgowe i przekształca je w użyteczne i porównywalne sprawozdania finansowe. Wymagająca znacznie większej oceny niż rola księgowego, ta funkcja obejmuje wszystko, od decydowania o tym, jak wdrożyć zasady rachunkowości, po projektowanie procesów finansowych organizacji, wybór systemów księgowych, współpracę z zewnętrznymi audytorami i zapewnienie, że nie ma luk lub przeoczeń w istniejących procesach .

3. Podatki i zgodność

Prowadzenie firmy wiąże się z płaceniem podatków, a płacenie podatków to robienie wielu obliczeń i wypełnianie wielu formularzy. Często wykorzystując sprawozdania finansowe jako podstawę, wraz z różnymi innymi konfiguracjami informacji generowanych przez Księgowość i Zobowiązania / Należności, Dział Podatku i Zgodności zapewni, że wszystkie rządowe formularze i dokumenty zostaną przesłane na czas do podatnika. . Silny dział ds. Podatków i zgodności z przepisami wykroczy o krok poza zwykłą zgodność i znajdzie sposoby na zminimalizowanie podatków, tak aby zmaksymalizować dochód netto firmy.

PrzyszłośćRola „Wiceprezesa ds. Finansów strategicznych zazwyczaj spogląda w przyszłość, używając przeszłości jako punktu wyjścia, ale mając świadomość, że przyszłość nie zawsze wygląda jak przeszłość. Typowe oznaczenia lub stopnie naukowe dla tej roli obejmują CMA, CFA, MBA i MFIN. Zwróć uwagę, że większa liczba poniższych nagłówków nie oznacza, że ​​wiceprezes ds. Finansów strategicznych pracuje ciężej niż wiceprezes ds. Księgowości!

4. Planowanie strategiczne oraz planowanie i analizy finansowe

Ta funkcja, w skrócie „FP&A, jest prawdziwym pomostem między przeszłością a przyszłością. FP&A regularnie tworzy plany strategiczne i finansowe, które przewidują, jakie wyniki finansowe (sprzedaż i wydatki) będą wyglądać w przyszłych okresach. Następnie porównują rzeczywiste wyniki – przygotowane przy pomocy działu sprawozdawczości i kontroli finansowej – w celu określenia obszarów, w których firma może się poprawić. Po zakończeniu tej „analizy wariancji mogą następnie przygotować dokładniejsze prognozy na przyszłość. Silna funkcja FP&A nie tylko będzie generować roczne prognozy, ale będzie w stanie aktualizować je nawet w ciągu jednego lub dwóch dni i uruchamiać wiele scenariuszy, które badają skutki, powiedzmy, utraty dużego klienta lub spadku gospodarczego.

5. Zarządzanie finansami i kapitałem obrotowym

Kluczową rolą Departamentu Skarbu jest upewnienie się, że firmie nie zabraknie gotówki. Oznacza to między innymi prognozowanie przyszłych potrzeb firmy w zakresie kapitału obrotowego (należności, zobowiązań i zapasów), lokowanie nadwyżek gotówki w instrumenty krótkoterminowe w celu generowania umiarkowanych przychodów odsetkowych oraz zarządzanie ryzykiem walutowym.

6. Budżetowanie kapitału

Budżetowanie kapitału to funkcja odpowiedzialna za wybór między różnymi sposobami wykorzystania kapitału lub projektami kapitałowymi. W końcu większość organizacji będzie mieć dostępne pieniądze na inwestycje w biznes, mając nadzieję na zwiększenie sprzedaży lub zmniejszenie wydatków. Ale możliwości wydatkowania zazwyczaj przekraczają kwotę dostępną do wydania, więc budżetowanie kapitału opracowuje uzasadnienia biznesowe w celu oceny i identyfikacji najbardziej efektywnych projektów. Silna funkcja budżetowania kapitałowego nie tylko pozwoli prognozować korzyści projektu, ale także będzie śledzić te korzyści w czasie, aby określić, czy wykorzystanie kapitału było tak efektywne, jak pierwotnie przewidywano.

7. Zarządzanie ryzykiem

Zarządzanie ryzykiem to funkcja, która szybko się rozwija po skandalach finansowych na początku XXI wieku (Enron, WorldCom, Wielka Recesja i upadek Lehman / Bear Stearns itp.). W branży usług finansowych funkcja ta ma szczególne znaczenie, ponieważ większość instytucji ma wysokie zadłużenie (dźwignia finansowa), chociaż liderzy w innych branżach również zwiększają tę funkcję. Dział Zarządzania Ryzykiem bacznie przygląda się niektórym kluczowym rodzajom ryzyka, na które jest narażona firma – walutowym, stopom procentowym, rynkowym, operacyjnym, prawnym itp. – i stara się określić ilościowo możliwe skutki, aby można je było jak najbardziej złagodzić. Jeśli FP&A przyjrzy się bazowemu scenariuszowi wyników finansowych firmy, Dział Zarządzania Ryzykiem zajmie się tą sprawą.

8. Rozwój korporacyjny i strategia korporacyjna

Rozwój korporacyjny i strategię korporacyjną można szeroko zdefiniować, ale jest to obszar finansów, w którym jest najwięcej byłych bankierów inwestycyjnych i konsultantów ds. Zarządzania. W związku z tym do typowych zadań wchodzących w zakres tej funkcji należy pozyskiwanie i analizowanie transakcji fuzji i przejęć, pozyskiwanie finansowania dłużnego i kapitałowego, podejmowanie decyzji dotyczących struktury kapitału i zapewnianie wglądu w strategiczne decyzje wysokiego szczebla, takie jak wejście na nowy rynek.

Inni?Jakie inne funkcje obejmują finanse? Chociaż w Sapling widzieliśmy wiele z tego, każda firma i każda branża jest inna i tak jak Ty zawsze chcemy dowiedzieć się więcej. Napisz do nas na adres [email protected] lub zadzwoń pod numer 416-625-2633 aby uzyskać więcej informacji.

Dział finansowy firmy: 8 kluczowych funkcji