Alior Bank ostrzega przed oszustwami z wykorzystaniem wiadomości

Bank ostrzega poprzednio nową metodą oszustów

Alior Bank ostrzega zanim nową metodą wyłudzania kasy. Oszuści wysyłają fałszywe wiadomości z wykorzystaniem SMS-ów oraz komunikatorów, gdzie podszywają się u dołu inne osoby.

W komunikacie bank opisał ostatnie schematy działania oszustów.

"Przestępcy przesyłają wiadomość SMS z linkiem oraz informacją o konieczności dokonania drobnej opłaty (np. za kuriera, fakturę, dopłatę do zakupionego w internecie towaru) – witryna www, na którą zostaje przekierowany użytkownik w istocie jest fałszywa (podszywa się pod bank lub pośrednika płatności, ale posiada inny adres). Takie działania mają na celu przejęcie konta (loginu oraz hasła) do bankowości, a następnie środków – jeśli użytkownik wpisze jednorazowy kod z SMS na fałszywej stronie" – ostrzega Alior Bank.

Przykładowa wiadomość może wyglądać następująco:

Alior Bank zwraca tez uwagę na wyłudzanie pieniędzy przez oszustów, którzy proszą o podanie kodu BLIK.

"Przestępcy, najczęściej za pomocą mediów społecznościowych lub komunikatora, piszą przy imieniu znanej nam ludzie (np. kolegi, kogoś wraz z rodziny), której konto na portalu/komunikatorze zostało przejęte. W czasie krótkiej rozmowy proszą o pożyczenie pewnej kwoty obiecując, że za chwilę ją oddadzą. W tym celu nakłaniają ofiarę do przesłania kodu BLIK. Zwracamy obserwację żeby takie prośby (od rodziny, znajomych) potwierdzać zbyt pomocą innego kanału komunikacji (np. telefonicznie). Poniżej wzór rozmowy z przestępcą podszywającym się pod znajomego" – czytamy w komunikacie agencji bankowej.

"Przestępcy mają możliwość ustawić dowolną nazwę"

Bank apeluje, by pamiętać o tym, że "bank nie zaakceptować wysyła odnośników do strony logowania w wiadomościach SMS ani w e-mailach. " "Przestępcy mogą ustawić każdą nazwę nadawcy dla informacje SMS (czyli może pozostawać wyświetlona np. nazwa operatora płatności, firmy kurierskiej i tym podobne. mimo że firma nie jest prawdziwym nadawcą)" – napisano w komunikacie.

Oszukańcze umowy na dostawy prądu. Dziesięć tysięcy jednostek poszkodowanych

"Zachowaj wyjątkową ostrożność, jeśli wiadomość postuluje natychmiastowej reakcji lub wydaje się być nacechowana emocjonalnie i domaga się kliknięcia w przesłany odnośnik" – zwraca uwagę Alior Bank.

"Nie loguj się do banku, bądź innych serwisów poprzez linki zawarte w wiadomościach mail lub SMS. Nie udostępniaj nikomu kodów autoryzacyjnych wysyłanych przez bank ani kodów BLIK" – przestrzega bank.

Nie jest to pierwsze takie ostrzeżenie - podobną historię mieszkanki powiatu kędzierzyńskiego, która padła ofiarą oszustwa internetowego, ku przestrodze, odpisała policja.

O ostrożność apelowały też inne banki. Jeszcze dzięki początku lutego PKO BP ostrzegał przed takimi oszustwami.